Kľúčové spôsobilosti kouča

(ICF)
A) Položenie základov

Splnenie etických princípov a kritérií profesie

Porozumenie etike koučovania a zaužívaným štandardom a schopnosť ich aj vhodne aplikovať v akejkoľvek koučovacej situácii.

  • Chápe a preukazuje ICF štandardy správania sa vo vlastnom správaní.
  • Chápe a dodržuje všetky etické princípy ICF (pozri Etický kódex kouča).
  • Vie komunikovať jasný rozdiel medzi koučovaním, poradenstvom, psychoterapiou a inými pomáhajúcimi profesiami.
  • Vie klientovi odporučiť aj iného pomáhajúceho profesionála, ak je to potrebné, vie odhadnúť, či je to potrebné a poznať dostupné zdroje.

Vytvorenie dohody o koučovaní

Schopnosť porozumieť, čo sa v konkrétnej koučovacej interakcii očakáva a uzavrieť dohodu o koučovacom procese a vzťahu s existujúcim aj novým klientom.

  • Vie pochopiť a zrozumiteľne klientovi vysvetliť princípy a špecifiká koučovacieho vzťahu (napr. celková organizácia, poplatky, časový rozvrh a iné).
  • Dohodne sa s klientom na tom, čo je v koučovacom vzťahu prípustné a čo nie, o čo je možné požiadať a o čo nie a o zodpovednostiach tak klienta, ako aj kouča.
  • Dokáže zhodnotiť, či môže dôjsť ku zhode medzi metódami kouča a potrebami budúceho klienta.
B) Spoluvytvorenie vzťahu

Nadviazanie dôvery a blízkosti s klientom

Schopnosť vytvoriť bezpečné, podporujúce prostredie, ktoré otvára priestor pre vzájomný rešpekt a dôveru.

  • Preukazuje nefalšovaný záujem o klientovo dobro a jeho budúcnosť.
  • Neustále mu dokazuje bezúhonnosť, poctivosť a úprimnosť.
  • Určuje jasné dohody a dodržuje sľuby.
  • Prejavuje rešpekt voči klientovmu vnímaniu, spôsobu učenia a jeho osobnosti.
  • Poskytne mu podporu a podnecuje ho k novým spôsobom správania a činnostiam, vrátane tých, ktoré môžu vyžadovať určité riziko a klient pri nich môže pociťovať strach zo zlyhania.
  • Vždy si pýta klientov súhlas, ak ide o citlivé záležitosti, ktoré nepozná.

Prítomnosť kouča a koučovania

Plné sústredenie a vytváranie spontánneho vzťahu s klientom, využívanie otvoreného, pružného a dôverného štýlu.

  • Takýto postoj kouča je prítomný a flexibilný počas celého koučovacieho procesu – prispôsobuje sa danej situácii, „tancuje v momente“.
  • Kouč zohľadňuje svoju vlastnú intuíciu, nasleduje svoje cítenie.
  • Pripúšťa svoju nevedomosť a vie na seba vziať aj riziko.
  • Vidí viacero ciest, ako pracovať s klientom, a podľa situácie vyberá tú najefektívnejšiu.
  • Využíva humor tam, kde je to vhodné, aby do koučovacieho vzťahu priniesol ľahkosť a energiu.
  • Nenápadne dokáže budúce perspektívy a experimenty premeniť na nové možnosti.
  • Dokazuje dôveryhodnosť pri práci so silnými emóciami, dokáže sa sám ovládať a odolávať klientovým emóciám.
C) Efektívna komunikácia

Aktívne počúvanie

Plné sústredenie na to, čo klient hovorí aj čo nehovorí, porozumenie významu povedaného v kontexte klientových túžob a podporovanie sebavyjadrenia klienta.

  • Venuje pozornosť klientovi a jeho programu, nie tomu, čo sám pripravil pre klienta.
  • Je schopný počuť klientove záujmy, ciele, hodnoty a presvedčenia o tom, čo je a čo nie je možné.
  • Vie rozlišovať slová, tón hlasu a reč tela.
  • Vie zhrnúť, prerozprávať, zopakovať a zreflektovať, čo klient povedal, aby sa zabezpečila jednoznačnosť a pochopenie.
  • Podporuje, akceptuje, skúma a posilňuje klientov spôsob vyjadrovania pocitov, vnímania, záujmov, hodnôt, návrhov atď.
  • Spája a buduje na klientových nápadoch a návrhoch.
  • Vie pochopiť podstatu toho, čo sa mu klient snaží komunikovať, namiesto zdržiavania sa dlhými detailnými opismi.
  • Umožní klientovi „vyventilovať sa“ bez toho, aby ho súdil, a tým sa mohli posunúť ďalej.

Kladenie účinných otázok

Pýtanie sa spôsobom, ktorý odhaľuje informácie napomáhajúce maximalizovať prínosy pre koučovací vzťah aj pre klienta.

  • Kladie otázky, ktoré dokazujú jeho aktívne počúvanie a pochopenie klientovho zmýšľania.
  • Kladie otázky, ktoré vyvolávajú objavovanie, nahliadnutia, záväzok alebo činnosti (napr. také, ktoré sú pre klientove domnienky výzvou).
  • Kladie otvorené otázky, aby vytvoril/a väčšiu priezračnosť, príležitosť alebo možnosť naučiť sa niečo nové.
  • Kladie také otázky, ktoré posunú klienta smerom k tomu, čo sám požaduje, a nie otázky, ktoré by ho nútili obhajovať sa alebo sa ohliadať za minulosťou.

Priama komunikácia

Schopnosť komunikovať počas koučovacích stretnutí efektívne, jazykom, ktorý má na klienta čo najpozitívnejší vplyv.

  • Jazyk pri zdieľaní a poskytovaní spätnej väzby je jasný, zrozumiteľný a priamy.
  • Preformuluje a vyjadruje sa jasne, aby klientovi pomohol pochopiť z iného uhľa pohľadu, čo chce alebo v čom si nie je istý.
  • Jasne definuje ciele koučovania, harmonogram stretnutí, zmysel techník alebo cvičení.
  • Vo vzťahu ku klientovi používa vhodný a rešpektuplný jazyk (napr. bez narážok na pohlavie, rasu, nie príliš odborný jazyk, nepoužíva žargón).
  • Používa metafory alebo analógie, aby mohol/a lepšie vyjadriť svoj zámer alebo si lepšie predstaviť opísaný obraz.
D) Uľahčenie učenia sa a samotné výsledky

Vytváranie uvedomenia

Spájanie a vhodné zhodnocovanie rôznorodých zdrojov informácií a tvorenie interpretácií nápomocných pre klientovo uvedomenie, a tým aj pre dosiahnutie dohodnutých výsledkov.

  • V prípade hodnotení klientových obáv sa nedá zviazať klientovými opismi, ide ďalej, za to, čo bolo povedané.
  • Neustále vyslovuje požiadavku na väčšie pochopenie, uvedomenie si a jasnosť.
  • Zabezpečuje pre klienta identifikáciu jeho skrytých záujmov, typických a zaužívaných spôsobov sebavnímania a vnímania sveta, rozdielov medzi faktami a ich výkladom, rozdielov medzi myšlienkami, pocitmi a činnosťami.
  • Pomáha klientom objavovať nové myšlienky, hodnoty, vnímanie, emócie, nálady atď., ktoré posilnia ich schopnosť urobiť prvý krok a dosiahnuť, čo je pre nich dôležité.
  • Komunikuje klientom širšiu perspektívu a inšpiruje ich k posunu, k zváženiu nových možností konania.
  • Pomáha klientom vidieť rozličné, vnútorne príbuzné faktory, ktoré ich ovplyvňujú, a tiež ich správanie (napr. myšlienky, emócie, telo, minulosť).
  • Reflektuje takým spôsobom, ktorý je pre klienta použiteľný a zmysluplný.
  • Identifikuje hlavné silné stránky verzus hlavné oblasti učenia sa a rastu a čo je dôležité priniesť počas koučovania.
  • Pýta sa klienta na rozdiely medzi nepodstatnými a podstatnými záležitosťami, situačným verzus opakovaným správaním, keď zbadá rozdiel medzi tým, čo povedal a čo v skutočnosti robí.

Príprava ďalších krokov

Schopnosť vytvárať spolu s klientom príležitosti pre jeho pokračujúce učenie v koučovaní, v životných aj pracovných situáciách tak, aby tieto aktivity čo najviac napomáhali dosiahnutiu dohodnutých cieľov.

  • Pomocou brainstormingu pomáha klientovi definovať kroky, ktoré mu umožnia ukázať, uskutočniť a prehĺbiť nové učenie sa.
  • Pomáha klientovi sústrediť a systematicky preskúmavať konkrétne záležitosti a príležitosti, ktoré sú kľúčové pre dohodnuté ciele koučovania.
  • Podnecuje klienta k tomu, aby odhalil alternatívne nápady a riešenia, aby zhodnotil možnosti a uskutočnil náležité rozhodnutie.
  • Podporuje chuť k experimentovaniu a samo-objavovaniu sa, kde môže klient využiť to, čo bolo prediskutované a naučené počas koučovacích stretnutí.
  • Oslavuje klientov úspech a schopnosť budúceho rastu.
  • Klientove domnienky a perspektívy podrobuje výzve, aby klienta samotného vyprovokoval k novým nápadom a nachádzaniu nových možností ako postupovať.
  • Podporuje alebo predkladá názory, ktoré sú v súlade s klientovými cieľmi, a podnecuje klienta, aby ich zvážil.
  • Pomáha klientovi k „urob to hneď“ počas koučovacieho stretnutia tým, že mu poskytne okamžitú podporu.
  • Podporuje nové výzvy, ale tiež primerané tempo učenia sa.

Plánovanie a stanovovanie cieľov

Schopnosť vytvoriť a udržať s klientom konkrétny a účinný plán.

  • Zjednotí všetky zozbierané informácie a vytvorí plán koučovania a ciele rastu spoločne s klientom, aby zohľadňovali jeho záujmy a hlavné oblasti učenia sa a rozvoja.
  • Vytvorí plán, ktorého výsledky budú dosiahnuteľné, merateľné, konkrétne a časovo ohraničené.
  • Plán upravuje podľa toho, ako ubieha koučovací proces a podľa zmien v konkrétnej situácii.
  • Pomáha klientovi identifikovať a ohodnotiť rozličné zdroje učenia sa (napr. knihy, iní profesionáli).
  • Identifikuje a zameriava sa na prvotné úspechy, ktoré sú pre klienta dôležité.

Riadenie napredovania a zodpovednosti

Udržanie pozornosti na tom, čo je dôležité pre klienta a prenechanie zodpovednosti za činy na klientovi.

  • Nebojí sa požadovať od klienta, aby jeho kroky viedli smerom k dosiahnutiu vopred dohodnutých cieľov.
  • Dokazuje to tak, že sa klienta pýta na kroky, ktoré sa zaviazal uskutočniť počas predchádzajúcich stretnutí.
  • Ocení, čo už klient urobil, čo ešte nie, čo sa už naučil alebo si je vedomý od posledných koučovacích stretnutí.
  • Spolu s klientom efektívne pripravuje, organizuje a posudzuje informácie získané počas stretnutí.
  • Udržuje klienta zainteresovaného aj v období medzi stretnutiami, sústredením jeho pozornosti na plán koučovania a jeho výstupy, dopredu dohodnuté kroky a námety pre budúce stretnutia.
  • Zameriava sa na plán koučovania, ale zároveň umožňuje zmenu správania sa a krokov, podľa toho, ako sa koučovací proces vyvíja, a podľa toho aj mení smerovanie medzi stretnutiami.
  • Kouč je schopný posúvať sa smerom dopredu a dozadu medzi konečným cieľom, ku ktorému klient smeruje, stanovením kontextu toho, čo má byť prediskutované a medzi tým, kam sa klient chce dostať.
  • Podporuje klientovu sebadisciplínu a stanovuje ho zodpovedným za to, čo sa zaviazal urobiť, za výsledky plánovaných krokov alebo za konkrétny plán s časovým rozvrhom.
  • Rozvíja klientovu schopnosť uskutočňovania rozhodnutí, schopnosť vedieť si určiť kľúčové záujmy a rozvíjať samého seba (spätná väzba, priority, tempo učenia sa, reflexia a učenie sa zo skúseností).
  • Postaví klienta (v pozitívnom duchu) zoči-voči faktom, že vopred dohodnuté kroky neboli dodržané.

Zdroj: https://sako.sk/klucove-sposobilosti-kouca/